LF Maasroute

Op weg naar de start – zondag 4 juli 2021

Vanmiddag hebben we de hele equipe op de trein naar Maastricht gezet. Eén van de vakantieplannen was om het eerste deel van de Maasroute in Nederland te fietsen. Het wordt een beetje een gok met het weer, maar we willen niet het risico lopen dat we vrijdag tegen elkaar zeggen het had best wel gekund. Dus we kijken wel waar het schip strandt. Per dag een kleine 50 km en dan hopen we vrijdag in Ravenstein aan te komen.

Tijdens het overstappen op Roermond spoelde het al van de regen, maar gelukkig liepen we onder een perronoverkapping. Toen we in Maastricht aankwamen was het gelukkig droog.

Ons logeeradres van vrienden op de fiets in Maastricht ligt tegen België aan. De ene kant van de straat ligt in Nederland en de andere kant in België. Aan het begin staat een grenspaal midden op de weg. ’s Avonds zijn we nog even België ingelopen.

Etappe 1, maandag 5 juli 2021, Maastricht – Grevenbicht

Vandaag de eerste etappe van Maastricht naar Grevenbicht, 52 km. We zijn eerst om de Sint Pietersberg naar het punt gefietst waar de Maas Nederland instroomt. Hier was ik Margriet even kwijt toen bleek dat zij verder België in fietste. Je kunt de Maasroute ook doorrijden naar de start van de Maas in Frankrijk. Gelukkig bedoelden we toch dezelfde Maasroute, dat was een hele opluchting. In Maastricht herkenden we een aantal locaties van Flikken Maastricht, maar we werden niet door Floris en Eva van de sokken gereden. Leuk wat foto’s gemaakt onderweg voor het trip report. De eerste 30 km af en toe wat gespetter, maar na de lunch toch een tijdje zo’n zeikerige motregen. Ergens een versperring, lees blokkade, dus even wat improviseren, maar dat leverde een mooi jaagpad langs het Julianakanaal op als alternatieve fietsroute. Tegen de avond op ons volgende adres begon het zonnetje weer te schijnen.

Etappe 2, dinsdag 6 juli 2021, Grevenbicht – Roermond – Swalmen

Een superdag vandaag met 57 km zijn we aangekomen op een Limburgse boerderij even buiten Swalmen ten noorden van Roermond. In de nanacht schoof een regengebied juist oostelijk voorbij richting Duitsland. Toen we vertrokken trok de lucht van het westen uit helemaal open. Het waaide stevig en dat kwam mooi uit als je naar het noorden moet zoals wij. Geen regen gehad onderweg. We passeerden het smalste stuk van Nederland en in Stevensweert staat er nog steeds een kanon gericht op België. In Maasbracht hebben we staan kijken naar het schutten van de schepen, het verschil bedraagt 12 meter. Het laatste stuk was een half verharde track op weg naar de boerderij bij Swalmen. ’s Avonds lekker gegeten langs de Maas.

Etappe 3, woensdag 7 juli 2021, Swalmen – Venlo – Broekhuizen

We schuiven aardig op naar het noorden. Voor in de middag zaten we in Venlo achter een goede lunch. Venlo was trouwens goed te doen op de fiets. Het werd vandaag de dag van de veerpontjes, 3 maal zijn we over de Maas gevaren. Op een enkele plek zagen we hoe hoog het water heeft gestaan met kerst 1993, onvoorstelbaar moet dat toen zijn geweest. Op de foto zou Margriet net onder water verdwijnen. Ik ben in 2001 al eens met onze oudste dochter Margré naar Maastricht gefietst vanaf Dieren en in 2015 ben ik naar Koblenz gefietst tot Roermond langs de Maas. Af en toe herken ik delen, maar de huidige Maasroute laat mij ook weer nieuwe delen zien. Het weer was top. In Arcen hebben we heerlijk ijs gegeten, daarna met de veerpont over gevaren naar Broekhuizen naar ons volgende overnachtingsadres. Vandaag was het 54 km. Op www.lfmaasroute.nl staat info over de hele route naar Rotterdam, voor het geval je niet weet wat je deze zomer moet doen.

Etappe 4, donderdag 8 juli 2021, Broekhuizen – Boxmeer – Milsbeek

Al weer een droge dag, de derde op rij. Niks geen spijt dat we toch gegaan zijn. We zitten na 56 km nu boven in Limburg in het plaatsje Milsbeek. Vanmorgen eerst weer veel zon, maar de weinige stapelwolken die er waren verraden toch iets te veel instabiliteit op het vroege uur. Gelukkig ging het goed, de meeste buien schoten omhoog net over de grens boven het Duitse Rijnland. Drie keer de Maas over gestoken, waarbij we ook kortstondig in Noord Brabant zaten. Gelukkig heetten de Limburgers ons weer welkom. Ook buiten de rivier weer door mooie natuurgebieden, zoals de Maasduinen en Maasheggen. De twee pontjes die we hadden waren bekenden voor mij. Die bij Blitterswijck vind ik de mooiste, een klein bootje waar alleen fietsers en voetgangers op mogen. Deze oversteek herinnerde mij aan de tocht naar Koblenz in 2015. Wat was het toen warm met 33 graden, doe mij het weer van vandaag maar. De andere overtocht bij Vierlingsbeek was een terugblik naar de geweldige fietstochten in de 2de helft van de 90-er jaren, van Dieren via Emmerich en Goch door de Peel naar Nuenen bij Eindhoven waar mijn broer en schoonzus destijds woonden. Nu eerst eten.

Etappe 5, vrijdag 9 juli 2021, Milsbeek – Ravenstein – Wijchen

Vandaag was het al weer de vijfde en laatste etappe voor deze zomer. Na een goed ontbijt op het laatste Vrienden op de Fiets adres zijn we bij Cuijk de Maas overgestoken met de zoveelste veerpont en hebben we Limburg definitief verlaten. De tocht ging via het mooie vestingstadje Grave naar Ravenstein. Hier hebben we ter afsluiting nog lekker wat gedronken met appelgebak. Vervolgens hebben wij de vrijstaat Ravenstein verlaten via het fiets en voetgangersveer naar de overzijde van de Maas en via Niftrik zijn we naar Wijchen gefietst. In Wijchen de trein naar huis gepakt, dat wil zeggen tot Rheden. Ik zag op Facebook dat er op het station in Dieren weer een lift defect was. Met de elektrische fiets van Margriet op de trap leek mij geen aanlokkelijk idee. Afstand vandaag was 39 km plus 6 bonuspunten van Rheden naar Dieren. De weergoden waren ons dus goed gezind deze week, maandagochtend was matig, maandagmiddag was bagger en de andere 4 dagen droog en de nodige zon en zo’n 275 km gefietst en onderweg veel gezien. Dus eigenlijk een top week. Volgend jaar gaan we het karwei afmaken naar Hoek van Holland en afsluiten in Rotterdam.

Een week later

Een week nadat we onze tocht langs de Maas hebben gefietst is er enorm veel regen gevallen. Zo veel regen zelfs dat er flinke overstromingen optraden. Het waren de ergste overstromingen sinds 1995. Het was bizar om in het journaal plaatsen te zien waar we een week eerder nog gefietst hebben en die nu helemaal onder water stonden.

Etappe 6, maandag 4 juli 2022, Wijchen – Ravenstein – Heerewaarden

We gaan weer verder waar we vorig jaar gestopt zijn. We gingen eerst met de fiets op de trein naar Wijchen. Vandaar fietsen naar Ravenstein en daar konden we de route van vorig jaar weer oppakken. Het was een prachtige dag. Voor de laatste pont (soort van bak voor fietsers en voetgangers) moesten we even wachten, er waren wat problemen met het koelwater. We zitten nu in een soort van tent pal aan de Maas.

Etappe 7, dinsdag 5 juli 2022, Heerewaarden – ’s Hertogenbosch – Woudrichem – Rijswijk (NB)

We zitten nu bij Vrienden op de fiets in Rijswijk (NB). Het was een stevige tocht met veel tegenwind. We zitten vlakbij Slot Loevenstein. Hier moesten we nog 1 keer het water oversteken, we voelden ons toch een beetje de schippers van de Kameleon in de sloep waarmee we werden overgezet. Morgen gaan we het slot bezoeken en gaan we Gorinchem bezoeken, een rustdag zeg maar, het is ook nog vakantie.

Woensdag 6 juli 2022

Een ‘rustdag’. Vandaag hebben we het Slot Loevenstein bezocht, daar hebben we ons wel een tijd vermaakt. Hugo de Groot ontsnapte van hier in een boekenkist, voor de jonge lezers; toen waren er nog geen e-readers. Daarna met de boot over de Merwede naar Gorinchem en tot slot nog even in Woudrichem rondgekeken. Toch nog 17 km vandaag, waarvan 10 op de fiets.

Etappe 8, donderdag 7 juli 2022, Rijswijk (NB) – Werkendam – Biesbosch

Hollands weer onderweg, veel wind, tegen, schuin tegen, opzij, soms even in de rug, met de nadruk op soms. De regen die soms viel was kort van duur. Al vroeg in de middag kwamen we aan bij een watersport camping, waar we voor 2 nachten een pod huren (houten tent zeg maar). De camping ligt aan de westkant van de Biesbosch, net ten oosten van Dordrecht.

Vrijdag 8 juli 2022

Vandaag hebben we een dagje Biesbosch gedaan vanaf de watersport camping. Eerst een fietsroute naar het uiteinde vanwaar je de bruggen bij de Moerdijk in de verte kunt zien. ’s Middags naar het Biesbosch museum. Het weer was prachtig met de hele dag zon. Tik je op zo’n dag toch nog 20 km weg. ’s Avonds uit eten om voldoende calorieën te tanken. Morgen staat een stevige etappe op het programma naar Brielle.

Etappe 9, zaterdag 9 juli 2022, Biesbosch – Dordrecht – Spijkenisse – Brielle

Het was af en toe even bikkelen met de tegenwind, maar er zaten gelukkig ook beschutte stukken tussen. Geen regen, maar een mix van wolken en zon. We zijn, na 73 km, in ieder geval geland op Voorne-Putten, de Noordzee komt in zicht! We zitten in Brielle (van Den Briel, je weet wel), we zijn met het Geuzenveer naar de camping gevaren. We huren hier een cabin voor 2 dagen, we hebben onze rustdag wel verdiend morgen; 6 dagen zult gij fietsen ….

Zondag 10 juli 2022

Een rustdag, vanmiddag in Brielle wezen rondkijken en historie wezen snuiven in het museum over de 80 jarige oorlog. We hebben gisteren een flink stuk moeten fietsen om in Brielle te komen, maar daar hebben we geen spijt van. Vanwege het goede weer maken we morgen weer een stop in Hoek van Holland. Hier blijven we weer 2 nachten voor een extra strandvakantie.

Etappe 10, maandag 11 juli 2022, Brielle – Maasvlakte 2 – Hoek van Holland

Vanmorgen eerst westwaarts richting de kust. Daarna moesten we de Maasvlakte op richting de veerboot voor Hoek van Holland. Het contrast kon niet groter. Van de 38 km was er wel 10 km met veerboot. Deze veerboot voor fietsers en voetgangers vaart eerst door de Maasvlakte 2 met gigantische container terminals om ten slotte de Nieuwe Waterweg over te steken. De boottocht duurde bijna een uur. Nadat we onze spullen in de trekkershut hebben gelegd zijn we naar het strand gegaan.

Dinsdag 12 juli 2022

Dagje Hoek van Holland, hiervandaan vertrekken de grote veerboten naar Engeland. ’s Middags zijn we naar het strand geweest met een lease parasol. Op het strand was het lekker weer met 25 graden. Morgen de laatste etappe naar de Erasmusbrug in Rotterdam.

Etappe 11, woensdag 13 juli 2022, Hoek van Holland – Vlaardingen – Schiedam – Rotterdam

Appeltje-eitje vandaag met wind in de rug naar de Erasmusbrug in Rotterdam. Onderweg de Maeslandkering nog uitgebreid bezocht en in Vlaardingen langs het water onze lunch gegeten. Halverwege de middag waren we bij de Erasmusbrug. De rest naar huis ging met de waterbus naar Dordrecht, waar we nog even wat gegeten hebben, voordat we met de trein doorgingen naar huis.